hilang sudah...

sakit...memang sakit.... sakitnya persis gastrik, tapi berhari-hari menahan sakitnya.. kalau gastrik boleh dikatan sehari je...minum ubat kapur tu @ injection, insyaallah hilang la sakitnya. sakit 'batu hempedu' ni, ya allah...Tuhan saja yang tahu macamana rasanya, menyucuk hingga ke belakang & kalau lambat gi spital boleh menyebab kan demam panas & jugak bengkak pada pankreas...tapi lain orang lain rasa sakitnya..tapi bagi aku, macam tu lah rasa sakitnya.... selama ni aku belum pernah lagi demam panas sampai menggigil, hinggakan madie terpaksa selimutkan aku sampai 3 lapis... 5 hari aku sakit kat umah, sakit yang aku & madie sangkakan gastrik..x boleh makan, x boleh minum...semuanya keluar balik....setiap hari aku gi klinik, 2 kali injection..tapi x jugak hilang..aku pun kekadang heran dengan doktor ni..apasalahnya scan je perut aku tu kan...sebab klinik yang aku gi tu bukannya xdek mesin scan tu...

hari ke 5 aku terpaksa ke hospital sebab x tahan dah rasa sakit.. anak-anak plak ibutok yg jaga..kebetulan diorang datang KL menjenguk aku yang sakit x baik-baik lagi time tu...
pegi spital..sah2 aku kena tahan...mata aku dah naik kuning..doktor amik darah & aku disuruh scan.. sah aku ada batu kat hempedu... doktor yg scan tu kata, banyak jugak batunya, lebih kurang macam pasir...mmmm lebih dari 50 biji.. aku yg tengah heran ni tanyala doktor tu.. mana datangnya batu ni..dia kata dari pemakanan... kita makan, pastu hempedu tu yg proses makanan kita...bila hempedu tu 'jam', gitu la jadinya.... jadi solutionnya camne? aku tanya doktor tu lagi...sebab dalam fikiran aku masa tu x lain n x bukan operate la jawabnya... tapi doktor tu x jawab directla.. dia kata tengok keadaan camne..kalau dah agak kronik kena operate la... aduiii aku memang takut la time tu... bila jumpa madie kat bilik doktor kat emergancy tu rasa macam nak nangis.. doktor tu kata aku xdek hepatitis.. dia pun takut jugak tetiba muncul penyakit tu pasal mata dah naik kuning... aritu terus admit spital & kena buat MRI...

dalam bilik aku ada seorang pesakit...nyonya tua dah la... takut jugak dengar suara dia mengerang.. tapi alhamdulillah dia ditukarkan ke bilik yang lain, mungkin dia tunggu bilik yang dia booking tu kosong.. lega aku.... tapi sunyi la plak sebab aku sorang je tinggal kat situ... bilik aku tu untuk 2 orang je... lepas nyonya tu keluar, petang sket ada patient masuk.. india (ala-ala hindustan) ...dah agak tua la jugak... sakit darah tinggi n kencing manis... tiap2 malam ada maid dia jaga...mmmm agak susah jugak la aku nak tido malam tu sebabnya 'grandma' ni ramai pelawat...ada satu malam tu sampai pkl 3 pagi.... adeehh
h... dia stay situ 3 hari 2 mlm...pastu leh balik... mmmm sudahnya aku jugak la x balik2 lagi... pendek kata, katil sebelah aku ni memang bertukar orang..kecuali aku.. ok, sambung citer pasal sakit aku plak...lepas masuk wad kejap, ada sorang dr pakar ni datang la check aku... dr shuib namanya... orangnya ala2 khir toyo...hehehehe...leh dikatakan ada iras la.. so dia kata kena buat MRI dulu baru kita leh tahu citer selanjutnya... hari tu jugak aku kena buat MRI, kena amik darah lagi... keesokkan harinya dr datang n bgtau kena buat MRI balik sebab yang aritu x menepati apa yang dia nak...aduhai tuan doktor, x bestnya... aku bgtau doktor tu aku memang x suka buat MRI..dia kata kejap je...sebab aritunya x clear... pastu leh plak dia kata...best la buat MRI tu, masa mesin MRI tu memula sampai kat ampang puteri tu, dia la yang test dulu, memang syok.... haaaa pandaila kan...yang sebenarnya memang x syok pun.. nak xnak terpaksa la aku buat jugak...


lama kat hospital, aku jadi kurus...hehehe, tapi bila kluar je spital...
mmmmm, hanya mereka saja yg tahu..


lepas buat tu & dapat result, nampak pankreas aku agak bengkak..mungkin sebab hempedu xleh nak proses n effect pankreas plak, sbb tu la jadi kuning & nasib baik aku cepat ke spital sebelum pankreas tu pecah kalau x boleh akibatkan benda yg lebih serius lagi ( lebih kurang gitula citernya).. so, dr suggest buat operation tapi kena tunggu pankreas tu kembali normal... nak buat laparoskopy pun bleh...cuma x di galakkan sebab takut nanti tiub2 yang akan di sumbat kedalam perut aku akan terkena pankreas dan boleh menyebabkan benda lain plak... aku n madie pasrah dengan ketentuan.. berbotol2 air (drip) di masukkan & berkali2 antibiotik di inject melalui wayar drip tu...pedih masa antibiotik tu masuk memang x terkata...mmmmm... pendek kata tangan aku kiri kanan memang bengkak dek jarum drip tu la...lepas bengkak sebelah kanan ni, cucuk plak sebelah kiri... darah aku di ambik setiap 2 hari....

sehingga hari ke
5 dlm wad...aku di bawa ke OT untuk di operate... Ya Allah..Tuhan je yang tahu perasaan aku masa tu...madie memang xleh nak tunggu la...nurse pesan tunggu kat bilik je..masa tengah tunggu turn kat bilik tu, memang menggerunkan... sejuk giler bilik tu.. sederet orang duk tunggu turn untuk di operate..aduiiila... sampai la turn aku...buat pertama kali masuk OT...mmmm, putih je bilik tu, dengan lampu yang terang benderang..dengan sejuknya 2kali ganda dari bilik menunggu...dr. shuib pakar surgeon aku pun ada, sbb dia yg bedah aku masa tu..lepas dibius nak di berikan oksigen...terus aku x sedar langsung.. sampailah nurse tu tarik wayar dari mulut aku...masa tu la aku terjaga...sakitnya x terkata..perit tekak dek wayar tu lagi..sakit bahagian dada lagi...nurse tu panggil2 nama aku nak suruh aku sedar...alhamdulillah semuanya berjalan lancar... aku diusung naik kebilik...gembira + sedih semuanya bercampur...sebab dapat jumpa semua orang yang aku sayang...ibu, bapak...madie+anak-anak...mirah..pastu plak time tu mario (cousin aku ) pun datang jugak... walaupun operation ni hanyalah minor... tapi bagi aku nilah operation MAJOR... sengihnampakgigi

lepas kena operate aku xleh bangun dari katil..nak buang air kecik pun atas katil la.. nasib baik nurse tu semuanya ok..mmm..adik ipar aku pun ada jugak menolong...tq sis.. doktor buat operation kat perut aku secara menegak..tu la sebabnya aku xleh bangun..n bila nak batuk pun punyala seksa..kena tekup perut aku tu dengan bantal kuat2, barula leh batuk...kalau x boleh terbukak balik jahitan kat perut...




nilah rupanya batu dalam hempedu aku tu...

hari raya puasa pun tinggal lebih kurang seminggu time tu... so, madie cadangkan supaya ibu&bapak balik dulu ke kota bharu, memandangkan amirah pun xnak raya kat KL...so, diorang pun balik dengan 2orang anak aku tu... sedihnya rasa..tambah plak time tu izz masih lagi menyusu badan...kesian izz....kerana terpaksa.... setelah 9 hari 8 mlm menginap di hospital ampang puteri, aku dibenarkan balik...tapi aku tidak dibenarkan untuk travel balik raya.....mmmm puas jugakla pujuk doktor tu..sampai doktor tu pun surrender...n atas nasihat doktor aku kena pakai bengkung, untuk mengelakan jahitan tu terbukak bila ada hentakan masa duk dalam kereta..seat aku duduk tu..kena lapik dengan toto ke apa ke supaya aku x dapat rasa langsung hentakan tu...

balik rumah kami terkebil-kebil...sunyi sungguh rasanya..sbb dah biasa dengar suara anak-anak duk bising...2 hari aku kelaur spital...terus travel.. tapi harus singgah di kuantan untuk berehat memandangkan keadaan aku yg x mengizinkan... 2 hari perjalanan barulah sampai kota bharu...seronoknya dapat jumpa anak-anak.....



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



peristiwa ni berlaku dalam bulan posa tahun lepas...sempat berpuasa hanya seminggu & masa tu sempat jugak kami menyetelkan baju anak-anak..mgkn tu la hikmahnya aku n madie shopping awal... dan sepanjang aku sakit di spital, madie la yang jaga aku tiap-tiap malam..kesian dia, tido atas kerusi...nasib baik kerusi tu ala-ala best la jugak..tapi belakang tetap jugak sakit... dan sepanjang aku sakit tu la ibu & bapak tolong jagakan aqil & izz...terima kasih yang x terhingga pada semua yang ambik berat pasal aku.... terima kasih pada semua kengkawan yang sudi menjenguk aku kat spital walaupun time tu hujan lebat... terima kasih pada nurse-nurse apsh yang melayan aku... dan terima kasih pada dr shuib kerana sudi merawat aku....

walaupun telah berlalu lebih kurang 1 tahun 2 bulan yang lepas, apa yang berlaku semua ni tetap terpahat dalam memori aku...lebih-lebih lagi kami terpaksa menyambut wedding anniversary yang ke 5 kat spital tu.....hilang sudah 1 organ dalam badan aku...











p.s : entry ni lama dah aku nak buat tapi asyik tertangguh..kalau ada sesapa perasan, dulu aku ada buat entry ni kat blog di friendster...tapi aku dah delete semua...

Comments